facebook
Menu

Verschillende leeftijden

Blauw / ieniemini tennis

TAB Trainingsomvang: 1 uur

Speciaal voor de jongste jeugd is er Tenniskids Blauw. In deze eerste fase maken kinderen van 4 tot 6 jaar kennis met het tennisspel en de vereniging, waarbij plezier centraal staat. Met verschillende eenvoudige oefeningen ontwikkelen de kinderen hun eerste bal- en racketvaardigheden. De oefeningen zijn gevarieerd en spelen in op de belevingswereld van de leeftijd. Bewegingsvaardigheden die kinderen leren zijn o.a.: Lopen, rennen, stoppen, springen, balanceren, reageren, oog/hand coördinatie, links/rechts bewegen, gooien, vangen, rollen, stuiteren. Er wordt veel gewerkt met verschillende materialen en diverse maten van ballen (strandbal, ballon, tennisbal). Kinderen leren ook andere belangrijke vaardigheden zoals: Luisteren, samenwerken, creativiteit, eigen spel, durven, wachten, etc. 4 tot 6 jaar is een goede leeftijd om te starten met tennis, de vaardigheden die kinderen al leren zal ze helpen om zich verder te ontwikkelen op alle vlakken. Uit ervaring is gebleken dat de kinderen een mega voorsprong hebben op de kinderen die bv 8 zijn als ze beginnen met sporten.

Rood / minitennis

TAB Trainingsomvang: 1,5 uur (1 uur tennis + 0,5 uur loopscholing)

In Tenniskids rood maken kinderen t/m 9 jaar verder kennis met het tennisspel. Ze leren de basisvaardigheden op het gebied van bewegen en coördinatie. Kinderen van 8 en 9 jaar mogen kiezen of ze in rood of oranje willen spelen. Als je bij Tennis academy Brabant traint gaan we ervan uit dat je op je eigen vereniging deel neemt aan de Worldtour. Er wordt gespeeld met een rode bal op een minibaan.

Algemene aandachtspunten

  • Ontwikkelen fundamentele bewegingsvaardigheden
  • Ontwikkelen coördinatieve vermogens
  • Ontwikkelen basis tennisvaardigheden (Tenniskids techniek)
  • Aanleren aandacht controle en zelfvertrouwen
  • Minimaal 1x deelnemen aan clubtraining waar speler lid is.
  • Deelname aan de World Tour op je eigen vereniging.
  • Deelname aan tenniskids toernooitjes en KNLTB regionale tennisevents, advies vanuit de TAB trainer.

Aandachtspunten TAB training:

  • De optimale doorstroom door de stadia van Tenniskids faciliteren
  • Een leuke, veilige en stimulerende leeromgeving creëren waarbij het kind plezier heeft in het beoefenen van de tennissport.
  • Groepslessen met de nadruk op spel en plezier.
  • Geduld hebben en positieve benadering.
  • Differentiatie tijdens de training, zodat iedereen op zijn/haar niveau voldoende uitdaging heeft.
  • Betrokkenheid met spelers en ouders.
  • Open en eerlijke communicatie.
  • Kinderen leren door te ontdekken, werken met eigen creativiteit en ontdekken van “spelplannen” worden gestimuleerd.
  • Het kind mag zich vrij voelen om fouten te kunnen maken
  • De trainer zal de kinderen helpen bij het ontwikkelen van eigen verantwoordelijkheid en oplossingsgericht te werken.
  • Sportiviteit, respect en eerlijkheid tijdens trainingen en wedstrijden staat bovenaan.

Oranje/driekwart tennis

TAB Trainingsomvang: 2 uur (1,5 uur tennis + 0,5 loopscholing)

In de volgende fase van Tenniskids wordt gewerkt aan de verdere ontwikkeling. De kinderen (8 t/m 11 jaar) leren nieuwe slagen en technieken die hen helpen om uiteindelijk te kunnen spelen op een grote baan. Er wordt gespeeld op een driekwartbaan met oranje stip bal.

Algemene aandachtspunten spelers

  • Verder ontwikkelen tennisvaardig- heden (technisch/tactisch)
  • Verder ontwikkelen coördinatieve vermogens
  • Verder ontwikkelen aandacht controle, zelfvertrouwen en toewijding
  • Sensitieve periode voor snelheid en flexibiliteit
  • Leren visualiseren
  • Minimaal 1x deelnemen aan clubtraining waar speler lid is
  • Deelname aan de World Tour op je eigen vereniging
  • Deelname aan tenniskids toernooitjes en KNLTB regionale tennisevents, advies vanuit de TAB trainer

Aandachtspunten TAB training

  • Intrinsieke motivatie, veiligheid en actieve deelname stimuleren
  • Lange termijn doelen gaan voor resultaten op de korte termijn
  • Groepslessen met nadruk op plezier, groepsprocessen en individuele doelstellingen
  • Ontwikkelen autonomie om zelfstandigheid en zelfvertrouwen op te bouwen
  • Ontwikkelen spelbeleving, succesbeleving en leren omgaan met het spelen van wedstrijden
  • Sportiviteit • Leren samenwerken, accepteren en respecteren

Groen / hele baan tennis

TAB Trainingsomvang: 2,5 uur (1,5 uur tennis + 1 uur loopscholing)

Dit is de laatste fase in de voorbereiding op ‘hele baan’ tennis. De kinderen zijn 10-11-12 jaar. Kinderen in deze leeftijd zijn groter en in staat om de hele baan te bestrijken. Er wordt dan ook op een 'hele baan' getennist. Bij het dubbelspel wordt er gespeeld in het dubbelveld, dus inclusief de tramrails. Technieken, tactieken en atletisch vaardigheden worden in deze fase verder ontwikkeld. De wedstrijden worden weer wat langer en het wedstrijden spelen speelt een steeds belangrijkere rol. De Tenniskids competitie die bij deze fase hoort is de Groene competitie. Er wordt gespeeld met een groene stip bal

Algemene aandachtspunten

  • Verder ontwikkelen tennisvaardigheden (technisch/tactisch/conditioneel/mentaal)
  • Verder ontwikkelen aandacht controle, zelfvertrouwen, toewijding en emotionele stabiliteit
  • Bereiken van fysieke bekwaamheid, voordat de groeispurt begint
  • Ontwikkelen besluitvaardigheid (het maken van bewuste keuzes)
  • Leren visualiseren en werken aan routines
  • Positieve zelfspraak
  • Eigen verantwoordelijkheid en open staan voor feedback. Belangrijke leerpunten uit trainingen/wedstrijden kunnen halen en toepassen in het vervolg hierop.
  • Minimaal 1x deelnemen aan clubtraining waar speler lid is.
  • Deelname aan de externe KNLTB competitie voorjaar en najaar op je eigen vereniging 
  • Deelname aan toernooien en KNLTB regionale tennisevents, advies vanuit de TAB trainer.

Aandachtspunten TAB

  • Intrinsieke motivatie, veiligheid en actieve deelname stimuleren
  • Lange termijn doelen gaan voor resultaten op de korte termijn
  • Groepslessen met individuele doelstellingen
  • Geduld hebben en positieve benadering
  • Differentiatie tijdens de training, zodat iedereen op zijn/haar niveau voldoende uitdaging heeft
  • Betrokkenheid met spelers en ouders
  • Open en eerlijke communicatie
  • Kinderen leren door te ontdekken, werken met eigen creativiteit en ontdekken van “spelplannen” worden gestimuleerd
  • Het kind mag zich vrij voelen om fouten te kunnen maken
  • De trainer zal de kinderen helpen bij het ontwikkelen van eigen verantwoordelijkheid en oplossingsgericht te werken
  • Sportiviteit, respect en eerlijkheid tijdens trainingen en wedstrijden staat bovenaan